وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله کفعمی زاهدان

( آدرس: زاهدان-خیابان آزادی-جنب شهرداری مرکزی- 05433222448)

۲۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

شهید مصطفی چمران

تولد: ۱۸ اسفند ۱۳۱۱

ورود به لبنان : ۱۹۷۱م / ۱۳۵۰

بازگشت به ایران : ۱۳۵۷

شهادت :۳۱ خرداد ۱۳۶۰

شهید چمران: وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.

من دنیا را طلاق دادم.
خدای بزرگ مرا در آتش عشق و محبت سوزاند.
مقیاس‌ها و معیارهای جدید بر دلم گذاشت و خواسته‌های عادی و مادی و شخصی در نظرم حذف شد.
روزگاری گذشت که دنیا و مافیها را سه طلاقه کردم و از همه چیز خود گذشتم.
از همه چیز گذشتم و با آغوش باز به استقبال مرگ رفتم و این شاید مهمترین و اساسی ترین پایه پیروزی من در این امتحان سخت باشد.
شهید دکتر مصطفی چمران

 

آخرین دست نوشته شهید چمران دقایقی قبل از شهادت، داخل ماشین و در حال رفتن به سوی دهلاویه نوشته شد. این دست‌نوشته بعد از شهادت از جیب پیراهنش بیرون آورده شد درحالی که خون آلود بود :
« ای حیات ! با تو وداع می کنم ، با همه مظاهر و جبروتت . ای پاهای من ! می دانم که فداکارید ، و به فرمان من مشتاقانه به سوی شهادت صاعقه وار به حرکت در می آیید ؛
اما من آرزویی بزرگتر دارم . به قدرت آهنینم محکم باشید. این پیکر کوچک ؛ ولی سنگین از آرزوها و نقشه ها و امیدها و مسئولیت ها را به سرعت مطلوب به هر نقطه دلخواه برسانید . دراین لحظات آخر عمر ، آبروی مرا حفظ کنید .
شما سالهای دراز به من خدمت ها کرده اید .
از شما آرزو می کنم که این آخرین لحظه را به بهترین وجه ، ادا کنید
ای دست های من ! قوی و دقیق باشید.
ای چشمان من ! تیزبین باشید .
ای قلب من ! این لحظات آخرین را تحمل کن .
به شما قول می دهم که پس از چند لحظه همه شما در استراحتی عمیق و ابدی آرامش خود را برای همیشه بیابید.
من چند لحظه بعد به شما آرامش می دهم ؛ آرامشی ابدی . چه ، این لحظات حساس وداع با زندگی و عالم ، لحظات لقای پروردگار و لحظات رقص من در برابر مرگ باید زیبا باشد.»

شهید چمران: خدا که می‌بیند!

یادم هست اولین عید بعد از ازدواجمان که لبنانی ها رسم دارند و دور هم جمع می شوند، مصطفی مؤسسه ماند ، نیامد خانه ی پدرم. آن شب از او پرسیدم : “دوست دارم بدانم چرا نیامدی؟ ” مصطفی گفت : “الان عید است. خیلی از بچه ها رفتن پیش خانواده هایشان اینها که رفته اند ، وقتی برگردند برای این دویست سیصد نفری که در مدرسه مانده اند تعریف می کنند که چنین و چنان. من باید بمانم با این بچه ها ناهار بخورم، سرگرمشان کنم که اینها هم چیزی برای تعریف کردن داشته باشند .” گفتم : ” خب چرا چرا مامان برایتان غذا فرستاد ، نخوردید؟ نان و پنیر و چای خوردید. ” گفت : “این غذای مدرسه نیست. ” گفتم: “شما دیر آمدید بچه ها نمی دیدند شما چی خورده اید . ” اشکش جاری شد گفت: ” خدا که می بیند.”
برگرفته از زبان همسر شهید چمران خانم غاده جابر

روح بلند و آسمانی اش قرین رحمت واسعه ی الهی باد…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۶:۴۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همکار گرامی سرکار خانم جلال زاده :

 

غم غریبی است

اراده الهی چنان تقدیر یافت که آن عزیز از دست رفته

سر بر درگاه جانان نهد

غم جانسوزی است اما، تسلیم تقدیر او باید بود

خبر درگذشت والده گرامی

موجب تأسف و تألم خاطر گردید

ضمن عرض تسلیت

برای آن مرحومه مغفوره رحمت و آمرزش الهی

و برای شما و خانواده گرامیتان صبر و طول عمر مسئلت داریم.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۲۳

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۳۸

عنوان کتاب: یک سیب شیرین

شاعر: غلامرضا بکتاش

نـاشـر: سورۀ مهر

تعداد صفحات: ۲۳۰

شعرخوانی یکی از مؤثرترین روش‌های آموزش مفاهیم، کلمات و زبان به کودکان است که می‌توان از این روش به‌عنوان ابزاری مناسب و نشاط‌بخش در کنار سایر شیوه‌های تربیتی و آموزشی بهره جست.

شعر کودک، علاوه بر اینکه باید جنبۀ سرگرمی و نشاط‌بخشی داشته باشند، لازم است با گروه سنّی، نیازهای عاطفی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیطی که کودک در آن رشد می‌کند، متناسب و هم‌خوان باشد.

«یک سیب شیرین» مجموعۀ اشعار غلامرضا بکتاش برای کودکان گروه سنّی «الف» و «ب» است که در قالب ۱۳ قطعه شعر کودکانه منتشر شده است؛ اشعاری که با خواندن هر یک، لبخند بر لبان کودکان و والدین شان می‌شکفد. این شعرها دارای نکات آموزشی ارزنده‌ای با موضوع عشق به پدر و مادر و خانواده، دوستی و مهرورزی و ترسیم دنیای کودکانه هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۸

از خودم سؤال می‌کنم

شاعر: حامد محقق

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۳۹

شاعر از خودش سؤال می‌کند، به این امید که پاسخ را در خود بیابد...
راستی دلیل دلتنگی‌های او چیست؟

او با درخت‌ها و گل‌ها به گفتگو می‌نشیند، بر سر غنچه‌ها و گل‌ها دست نوازش می‌کشد و با نسیم مهربانی، ترانۀ رویش و بالیدن را در گوش جوانه‌ها نجوا می‌کند.

در شعر «زنگ بی‌معلمی» شاعر کلاس درس را به وسعت بی‌انتهای طبیعت می‌برد و از آنجا لبخند و تازگی را می‌آفریند. او پایش را از علوم و ریاضیات فراتر می‌گذارد، از سرسختی اعداد و تحکم قوانین جمع و ضرب رها می‌شود و با جادوی خیال پرنده‌ای می‌شود بر روی یک درخت، آزاد و رها...

در شعر «اسیر شهر» دلتنگی‌های شاعر با زبانی ساده و زلال بیان می‌شود. او خود را اسیر شهر می‌داند و هنوز با خاطرات روستایی پدربزرگ و پیوندش با گل و درخت زندگی می‌کند.

در شعر «باد» از این کتاب می‌خوانیم:
باد
غنچه را که دید

دست روی شانه‌اش کشید و گفت:

غنچۀ عزیز!

تا به حال

خندۀ تو را کسی ندیده است

صبح شد

بلند شو، کمی بخند

وقت آن رسیده است...

«از خودم سؤال می‌کنم» دفتر شعری است شامل 19 قطعه شعر نیمایی از شاعر جوان و خوش ذوق کشورمان حامد محقق. این شعرها  برای گروه سنی نوجوان است که نرجس‌السادات محمدی آن را تصویرگری کرده است. تصاویر زیبایی که به خیال‌انگیزی شعرهای شاعر پیوند می‌خورد و ترکیبی هماهنگ و منسجم می‌آفریند. این کتاب از مجموعه «شعر نوجوان امروز» و از سوی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۷

سلام، روباه قرمز

نویسنده: اریک کارل

مترجم: مهشید مجتهدزاده

انتشارات: قو

تعداد صفحات: ۲۴

به تصاویر با دقّت نگاه کن، شما انتظار دارید با چه رنگ‌هایی روبه‌رو شوید؟

مگر می‌شود رنگ سبز را قرمز، نارنجی را آبی یا بنفش را زرد ببینیم؟ البته که می‌شود! فقط کافی است کمی دقّت و صبر داشته باشیم؛ این جادوی رنگ‌هاست...

این کتاب با نظر به نظریۀ رنگ‌های گوته، شاعر، نویسنده، داستان­ نویس و فیلسوف معروف آلمانی نوشته شده است. آشنایی با چرخۀ رنگ گوته و شناخت رنگ‌های مکمل می‌تواند در فهم درست جهان رنگارنگ پیرامون و لذّت از آن اثر چشمگیری داشته باشد.

قورباغه کوچولو می‌خواهد برای جشن تولدش دوستانش را دعوت کند. روباه قرمز، پروانه بنفش، گربه نارنجی، مار سبز، ماهی آبی و سگ سیاه‌وسفید همگی دوستان او هستند که به مهمانی دعوت شده‌اند. ولی وقتی‌که مهمان‌ها از راه می‌رسند مامان قورباغه حسابی گیج می‌شود. روباهِ قرمز، سبز، پروانه بنفش، زرد، گربه نارنجی، آبی و رنگ بقیه دوستان قورباغه کوچولو هم متفاوت است. قورباغه کوچولو به مادرش می‌گوید: «مامان معلوم می‌شود به اندازۀ کافی به آن‌ها نگاه نکردی!»

«سلام روباه قرمز» تلاش دارد با زبانی ساده و شیوه‌ای کاربردی، ملموس و تصویری مفهوم رنگ‌های مکمل را به کودکان بیاموزد. نویسنده در این کتاب علمی‌تخیلی از کودکان دعوت می‌کند تا رنگ‌های مکمل را کشف کنند و هم‌زمان از داستان قورباغه کوچولو و دوستان رنگارنگش هم لذّت ببرند.

این کتاب به خوانندگانش اجازه می‌دهد به رمز و راز دنیای رنگ‌ها پی ببرند؛ گرچه بهره‌گیری از جادوی خیره شدن به رنگ‌ها نیز کمک‌حال نویسنده در جذابیت‌بخشی و باورپذیری نظریة مطرح‌شده در این کتاب است.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۵

بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان

نویسنده: باربارا شِر

مترجم: منیره نادری

تعداد صفحات:۱۷۲

ناشر: صابرین

بازی برای کودک مهم‌ترین رویداد زندگی است و هرگز نباید این رویداد مهم را به چشم یک فعالیت کم‌اهمیت بنگریم. وقتی در منزل یا مهمانی و... کودکانمان در حال بازی هستند و ما بنا داریم آنجا را ترک کنیم یا برنامة دیگری برای فرزندمان داریم باید برای دقایقی به او زمان دهیم تا بتواند کار مهمش را به انجام رساند و پایانی دلخواه برای بازی‌اش رقم زند.

امروزه کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجۀ روشن رسیده‌اند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آن‌ها به بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر، ذهن و جسم آن‌ها بهتر پرورش می‌یابد و مهارت‌های اجتماعی آنها نیز به طور قابل توجه‌ای تقویت می‌شود. نقش بازی در زندگی تا آنجاست که حتّی بزرگ‌سالان نیز از بازی و نشاط حاصل از یک بازی مفرّح بی‌نیاز نیستند.

«بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان» تلاش دارد، پس از تبیین اهمیت و ضرورت‌های بازی و نقش مهم آن در تربیت و سلامت جسم و روح کودک به نیازهای افراد بزرگ‌سال به اشاره کند. آغاز کتاب با بازی‌هایی که برای بزرگ‌سالان طراحی شده است، خود گویای اهمیت این امر در بزرگ‌سالان و آمادگی آن‌ها برای بازی کردن با کودکان است.

بخش نخست کتاب به بازی‌های شاد و تأثیرگذار برای بزرگ‌سالان اختصاص دارد و در بخش دوم آن بازی‌های شاد و تأثیرگذار برای کودکان معرفی می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۲

برگ اضافی (یادداشت‌هایی از شرق تا غرب)

نویسنده: منصور ضابطیان

انتشارات: مثلث

تعداد صفحات: ۱۵۸

برای برخی از ما بستن چمدان و راهی شدن به مقصد سفر، یکی از لذّت‌بخش‌ترین کارهای زندگی است. تجربة رفتن به شهر یا کشوری دیگر و رویارویی با محیط تازه و مردمی دیگر، هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی است و کسانی که این تجربیات را ثبت و منتشر می‌کنند؛ انسان‌های خوش‌ذوق و دست‌ودل‌بازی هستند که به ما اجازه می‌دهند، بدون تهیة بلیت و پرداخت هزینه با ایشان هم‌سفر شویم.

منصور ضابطیان از این دست افراد است. «برگ اضافی» سومین اثر این نویسنده در قالب سفرنامه است. او در این باره می‌گوید: «برگ اضافی برخلاف دو کتاب پیشین گزارش‌هایی کامل از سفر به کشورهای مختلف نیست. ‌ یادداشت‌های پراکنده‌ای‌ست از مشاهدات و خاطراتم از این سو و آن سوی جهان. ‌ اگر تصور می‌کنید با خواندن این کتاب می‌توانید اطلاعات کافی و وافی دربارة این کشورها به دست بیاورید، سخت در اشتباهید. ‌ این کتاب فقط خاطره‌نگاری‌هایی است از یک آدم دیوانة سفر که هیچ چیز را به اندازه تجربه‌های منحصر به فرد در گوشه و کنار جهان دوست ندارد. ‌ اصلاً بگذارید خیالتان را راحت کنم. ‌ تا به حال شده که به رستوران بروید و مثلاً یک غذای پلویی سفارش بدهید و بعد برای اینکه حسابی به خودتان حال بدهید بخواهید یک کباب برگ اضافی هم برایتان بیاورند؟ اگر دو کتاب مارک و پلو و مارک دوپلو، آن غذای اصلی باشد، ‌ کتابی که در دست دارید همان برگ اضافی است. ‌ نوش جان! ‌»

کوتاه و خوش‌خوان بودن خاطرات، ارائة دیدگاه‌هایی گاه انتقادی و موضع‌گیری در خصوص برخی وقایع، ارائة اطلاعات عمومی و تخصصی جالب در خصوص چگونگی سفرهای بین‌المللی در خلال بیان خاطرات، پیوست کردن یک عکس غالباً مرتبط به هر خاطره، اشارة کلیدواژه‌ای از خاطرات یا نمادهای خاص هر مکان در ذیل نام آن، داشتن درون‌مایة طنز، ارائة تصویری از فرهنگ، اقتصاد و وضعیت معیشتی در کشورهای مختلف برخی ویژگی‌های این اثر منصور ضابطیان است.

نویسنده در خصوص مهم‌ترین آثاری که سفر بر شخصیت او داشته این چنین می‌گوید: «وقتی فراوان سفر می‌کنید هم قدر خانه و سرزمین خودتان را بیشتر می‌دانید و هم در زندگی آسان‌تر با همه چیز مواجه می شوید. [در واقع سفر] مرا از یک آدم سخت‌گیر به یک فرد راحت تبدیل کرد که سعی می‌کند از لحظاتش استفاده کند و از آن‌ها لذت ببرد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۴۲

 اسمش چیه؟

سروده: جعفر ابراهیمی و جمعی از شاعران

نـاشـر: افق

تعداد صفحات: ۱۱۲

هیچانه نوعی از شعر است که در آن، معنا و مفهوم مدنظر شاعر نیست و تنها خوش‌آوایی و دل‌نشینی کلام، هدف شاعر از سرایش آن است، برخی معتقدند که برای کودکان خردسال هیچانه‌ها مفیدترین قالب شعری هستند و در پرورش تخیل ایشان بسیار مؤثر خواهند بود.

اشعار کتاب «اسمش چیه؟» از میان اشعار ۶ شاعر بنام و توانای معاصر انتخاب شده‌ است؛ هیچانه‌هایی هستند که در آن شاعر به انتقال محتوا و پیام نیز توجه داشته است و همان لطیفی و خیال‌انگیزی هیچانه را برای کودکان به ارمغان می‌آورند.

مصطفی رحماندوست، از شاعران مجموعه در مقدمة کتاب گفته است: برای سرودن شعرهای این مجموعه ده‌ها جلسة چندساعته وقت گذاشته‌ایم؛ سروده‌های خویش را به داوری و نقد بی‌تعارف یکدیگر سپرده و سروده‌های بسیاری را کنار گذاشته‌ایم و سرانجام به این ۵۲ قطعه‌شعر در این کتاب رسیده‌ایم.این کتاب علاوه بر معرفی شخصیت‌ها، اشیا و جانداران مختلف به کودکان، با لحن موزون و جذاب خود، نشاط آور است و با نگاهی منحصربه‌فرد دنیای اطراف بچّه‌ها را در قالب شعر برایشان ترسیم می‌کند.برای خواندن «اسمش چیه؟» همراه با کودکان به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه و اوقات شادی را در کنار فرزندان دلبندتان سپری کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۴۰

 

 عمود ۱۴۰۰

 نویسنده: علی‌اکبر والایی

ناشر: احیا

 تعداد صفحات:۱۴۲

سفرنامه‌ گونه‌ای ادبی است که در آن شخصی که به سرزمین‌های دیگر سفر کرده است، دیده‌ها، شنیده‌ها، تجربه‌ها، رخدادها و احساساتش را دربارة آن سرزمین‌ها، برای آگاه کردن دیگران در قالب کتابی می‌نگارد. سفرنامة زیارت، اما حال و هوایی دیگر دارد. به خصوص اگر سفرنامه اربعین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باشد.

«کتاب  عمود ۱۴۰۰» روایت بیم‌ها و امیدهای مسافری است که برای کسب توفیق زیارت، در انتظار اتفاقی غریب است. این کتاب حکایت لحظه لحظة حضور است در مسیر عشق حسین (علیه‌السلام)، هم‌نوایی و هم‌صدایی با دیگر عاشقانش، شمردن گام‌ها و ستون‌هایی که تو را از اربابت دور و به او نزدیک می‌کند...!

سفرنامه علی‌اکبر والایی برشی است از قلب او؛ که از سفر پر رمز و راز اربعین و دیار عشق برای ما به ارمغان آورده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۳۸

 

زیبا صدایم کن

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

نـاشـر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۱۹۲

«زیبا صدایم کن» برگزیدة‌ شورای کتاب کودک و هجدهمین جشنوارة کتاب کانون پرورش فکری در سال ۱۳۹۵ است و در فهرست کتاب‌های کلاغ سفید کتابخانة بین‌المللی مونیخ آلمان ۲۰۱۷ و فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان ۲۰۱۸ قرار گرفته است.

«زیبا صدایم کن» گذشت و بزرگواری یک دختر نوجوان را در برابر پدری که در انجام وظایفش کوتاهی کرده به تصویر می‌کشد و دخترانگی، لطافت و درعین‌حال انتخاب عقلانی و منطقی یک دختر نوجوان را توأمان ترسیم می‌کند و خواننده را با حسّ و حال این پدر و دختر سهیم می‌سازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «حالش خیلی خوب بود؛ بهتر از همیشه. جوری که من اصلاً خجالت نکشیدم و بهش افتخار هم کردم. مخصوصاً جایی که داشت با فروشنده از خودکفایی و استقلال و خریدن جنس ایرانی حرف می‌زد. طوری کتابی و شیک حرف می‌زد که هرکس نمی‌دانست فکر می‌کرد استاد دانشگاه است و دارد سخنرانی می‌کند. لباس‌های نو را پوشیدیم و لباس‌های کهنه را توی کیسه‌ای ریختیم و دادیم به فروشنده که تا شب برایمان نگه دارد».


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۳۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۴۲

موهای تو خانه ماهی‌هاست

پدیدآور: محمدرضا شرفی خبوشان

ناشر: علمی و فرهنگی

تعداد صفحات: ۷۱

 

راستی که تصویر تو در این آب زلال چقدر زیباتر شده؛ این ماهی‌ها چه سرخوشانه بازی‌ می‌کنند در آب این چشمه، وقتی تو در آب نگاه می‌کنی ... انگار موهای تو خانۀ ماهی‌هاست ...

«موهای تو خانه ماهی‌هاست» روایت‌گر گوشه‌هایی از زندگی پسر نوجوانی است که در یکی از روستاهای ورامین زندگی می‌کند. پدر این نوجوان از انقلابیون و طرفداران امام خمینی است که با توزیع اعلامیه‌های امام در روستا، نقش خود را در مبارزات انقلابی ایفا می‌کند. یک روز دخترکی عرب، مکاشفه‌وار بر او ظاهر می‌شود و از اتفاقات نامعلومی از زمان‌های دور و نزدیک خبر می‌دهد. گاهی به وقایعی نه‌چندان دور اشاره می‌کند و گاهی به حادثه‌ای نزدیک. در این داستان گوشه‌هایی از تاریخ را می‌خوانیم که نقطۀ عطف آن پیروزی انقلاب اسلامی است. در این داستان دو واقعۀ مهم تاریخی هر بار به هم نزدیک می‌شوند، عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام که با حضور دخترک عرب یادآوری می‌شود و قیام مردم ورامین که در اعتراض به دستگیری امام خمینی صورت می‌گیرد. دخترک عرب شاید شاهدی است بر تمام مبارزات حق علیه باطل و آمده است تا مسیر روشن حق را به پسرک بنمایاند. این داستان بیان‌گر جلوه‌ای از مردانگی و غیرت مردم آزادی خواه و انقلابی ورامین است که پا به پای دیگر قهرمانان انقلاب،  نقشی اثرگذار در نهضت بزرگ انقلاب داشتند و نام و یادشان در تاریخ این پیروزی بزرگ ماندگار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۳۲

کتا‌ب خواندن نقش مهمی در رشد ذهنی و عاطفی کودکان دارد. خواندن کتاب برای کودکان سبب تقویت رابطه کودک با والدین می‌شود و زمینه را برای خلاقیت و تخیل کودک  هموارتر می‌کند. بیشتر بچه‌ها وقتی کنار پدر و مادرشان می‌نشینند و آن‌ها برای‌شان قصه می‌خوانند، از ‌این حس دلگرمی و امنیت نشستن کنار والدین‌شان لذت می‌برند. هم‌چنین تماس بدنی و شنیدن صدای پدر یا مادر باعث به وجود آمدن خاطره‌ای خوشایند از کتاب در ذهن کودک می‌شود. البته فایده‌های کتاب خواندن برای کودکان به همین‌ها محدود نمی‌شود. تحقیقات نشان داده، کودکانی که مرتب برای‌شان داستان خوانده می‌شود، بسیار سریع‌تر از کودکان دیگر می‌توانند خواندن و نوشتن بیاموزند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۹ ، ۱۵:۲۳

کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند. این کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همۀ ما علاقمندیم با شیوۀ زندگی امام رضا علیه‌السلام بیشتر انس پیدا کنیم و بتوانیم فرزندان خود را هم با سیره و زندگی آن حضرت آشنا کنیم. انتقال مفاهیم دینی و توصیه‌های ائمه علیهم‌السلام به کودکان و نوجوانان شیوه‌ای خاص و جذاب را طلب می‌کند که کشش و پذیرش لازم را در این گروه از مخاطبان ایجاد کند. داستان این امکان را فراهم آورده است تا با زبانی شیوا و مناسب، خواننده را با خود همراه کند. کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند.  

کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان. نویسندۀ خوش ذوق کتاب، این اثر را به زبان داستان نگاشته است و هر فصل را از زبان یکی از شخصیت‌های حاضر در دوران امام رضا علیه‌السلام روایت می‌کند. مانند فصل اول به روایت حسین‌بن‌عمرو، فصل دوم به روایت یونس‌بن‌عبدالرحمن بصره‌ای و...

در صفحۀ ۲۱ داستانی از سیرۀ حضرت به نقل از سلیمان‌بن‌جعفر با موضوع «انفاق» آمده است که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:

برای نماز عصر عازم مسجدالنبی بودیم. در بین راه، پیرمرد گدایی از ما کمک خواست. هر دو بی‌تفاوت از کنارش گذشتیم؛ اما هنوز صدایش را می‌شنیدیم که در حق انفاق‌کنندگان دعا می‌کرد. ... ناگهان دست دوستم را گرفتم و از او خواستم بایستد. بعد به طرف مرد گدا برگشتیم. دست به جیب بردم، درهمی بیرون آوردم و به دست مرد گدا دادم و گفتم این پول را به تو می‌دهم تا در حق من دعا کنی. ...

در بین راه خوشحال بودم که با این کار، نظر دوستم را به خود جلب کرده‌ام. او همیشه فکر می‌کرد که من آدم خسیسی هستم و به دیگران کمک نمی‌کنم. رو به او کردم و پرسیدم: تو چرا به این پیرمرد بیچاره کمک نکردی؟! دوستم گفت: چون به اندازۀ کافی پول نداشتم. تازه اگر هم داشتم، به‌گونه‌ای کمک می‌کردم که در انظار عموم نباشد. گفتم: چه فرقی می‌کند در کجا باشد؟ اتفاقاً باید در انظار عموم باشد تا دیگران ببینند و یاد بگیرند انفاق کنند! دوستم گفت: من از حضرت امام رضا علیه‌السلام شنیدم که توصیه می‌کردند انفاق تا حد امکان، پنهانی باشد و تنها برای رضای خدا.

ابراهیم حسن بیگی این کتاب را نوشته است. وی که از نویسندگان فعال کشور به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۳۶ در بندر ترکمن به دنیا آمد. او با بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب در موضوعات دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزۀ کودک و نوجوان از نویسندگان پرکار کشور محسوب می‌شود. آثار وی به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و توانسته است جوایز مختلفی ازجمله جایزۀ جهانی کتاب سال را به‌دست آورد. کتاب نشانه‌ها را انتشارات به نشر در ۵۹ صفحه منتشر کرده است. این کتاب تا سال ۱۳۹۸ به چاپ چهارم رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۰۵

کتاب پیش‌رو ۱۰ داستان از زندگی این امام بزرگوار را روایت می‌کند. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و تصویرگری‌های زیبای خانم زهره پرهیزگاری آن را به کتاب داستانی جذاب از زندگی امام دهم برای کودکان تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، زبان داستان از بهترین شیوه‌های آشنایی کودکان و نوجوانان با زندگی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام است. مجموعۀ چهارده‌جلدی مژدۀ گل داستان‌هایی را از زندگی چهارده معصوم علیهم‌السلام برای گروه سنی کودک و نوجوان روایت می‌کند. امام هادی علیه‌السلام دهمین امام شیعیان در سال ۲۱۲ ه.ق در مدینه به دنیا آمد. پدر و مادر بزرگوارشان امام جواد علیه‌السلام و سمانه بودند. امام هادی علیه‌السلام در هشت سالگی به امامت و در ۴۱ سالگی به شهادت رسید.

کتاب پیش‌رو ۱۰ داستان از زندگی این امام بزرگوار را روایت می‌کند. نثر کتاب بسیار ساده و روان است و تصویرگری‌های زیبای خانم زهره پرهیزگاری آن را به کتاب داستانی جذاب از زندگی امام دهم برای کودکان تبدیل کرده است.

عناوین داستان‌های کتاب از این قرار است: مردانِ کار، خوبی‌های گل، دیگر تکرار نکن، دانشمند، باران تگرگ، یونس نقاش، پیشنهاد امام علیه‌السلام، دعا، حسادت و نعمت‌های خدا.

در صفحۀ ۲۱ کتاب که داستان «یونس نقاش» آمده است، می‌خوانیم:

تَق تَق، تَق تَق... یکی تند تند در می‌زد. انگار عجله داشت!

خدمت‌کار به امام هادی علیه‌السلام نگاه کرد: «یعنی کیست که اینجوری در می‌زند؟»

دوباره تَق تَق صدای در بلند شد. خدمت‌کار فوری رفت و در را باز کرد. یونس نقاش بود. از زمانی که امام هادی علیه‌السلام از مدینه به سامرا تبعید شده بود، به دیدن امام می‌آمد و اگر کاری بود، برایش انجام می‌داد. یونس عرق کرده بود. خیلی نگران و ناراحت بود. از ترس صدایش می‌لرزید: «آقا کجاست؟ می‌خواهم آقا را ببینم.» ...

ـ مولای من! بدبخت شدم. دیگر نمی‌توانم این‌جا بمانم. ...

ـ چرا یونس؟ چه شده؟

ـ آقا اتفاق بدی برایم افتاده. چند روز پیش، فرماندۀ سپاه خلیفه «موسی بن بغا»، نگین بسیار گران‌قیمتی را پیش من آورد تا آن را بتراشم و انگشتر درست کنم؛ اما امروز موقع تراشیدن، نگین شکست و درست دو تکیه شد. می‌بینی آقا به چه بدبختی بزرگی گرفتار شدم! آخر من چطور قیمت آن نگین گران‌قیمت را بپردازم؟

اگر می‌خواهید ادامۀ داستان و راهنمایی امام را بدانید داستان یونس نقاش را در کتاب بخوانید.

محمود پوروهاب، نویسندۀ کتاب، از شاعران و داستان‌نویسان پرکار حوزۀ کودک و نوجوان محسوب می‌شود. وی سال ۱۳۴۰ در شهرستان رودسر به‌دنیا آمد و از سال ۱۳۶۹ وارد عرصۀ ادبیات کودک و نوجوان شد. او با بیشتر نشریات کودک و نوجوان ازجمله سلام بچه‌ها همکاری داشته است. پوروهاب تلاش داشته است موضوعات مذهبی، ادبی و تاریخی ایران و اسلام را با ساده‌ترین جمله‌ها برای مخاطبان خود بیان کند. با تو هوا خوب است، اشک شادی، قصۀ مرد تنبل، آن آقای مهربان و خروس پَر طلایی برخی از آثار وی به‌شمار می‌روند. کتاب حاضر را انتشارات کتاب جمکران سال ۱۳۹۶ در ۴۱ صفحه منتشر کرده و تا زمستان ۱۳۹۸ به چاپ چهارم رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۰۴
نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است. برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ایران چندین قرن است که میزبان مزار شریف امام رضا علیه‌السلام است. سفر مشهد و زیارت حرم امام هشتم خاطرۀ مشترک اکثر بچه‌های ایران‌زمین است؛ با مدرسه، با دوستان، با بسیج مسجد و... این سفر معنوی را تجربه کرده‌ایم. معلمان، مربیان پرورشی و بزرگترهایِ سفر همواره می‌خواستند در کنار زیارت، بچه‌ها را با زندگی امام رضا علیه‌السلام آشنا کنند. این کتاب منبع بسیار خوبی برای آنهاست تا با زبانِ جذابِ داستان، بخش‌هایی از زندگی آن امام را برای بچه‌ها روایت کنند.

نویسندۀ کتاب این قصه‌ها را از ۱۴ منبع معتبر استخراج کرده و به زبانی گویا برای مخاطب نوجوان نگاشته است. نام کتاب «ستارۀ من» نیز براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام انتخاب شده است.

برخی از عناوین چهل قصۀ کتاب بدین شرح است: همه در انتظار، شانۀ امام، قطره‌های باران، لانۀ گنجشک، ماهی کوچک، شکوفه‌های سیب، رؤیای شیرین، تُنگ نقره‌ای، تبسم بر لب و کنار پنجره.

بخشی از داستان «شکوفه‌های سیب» از صفحۀ ۵۵ کتاب را با هم می‌خوانیم:

بهار از راه رسیده بود؛ اما درخت سیب هنوز شکوفه نداده بود. مرد چندبار خاک باغچه را زیرورو کرد. او شبی خواب دید که: از پنجره به حیاط خانه نگاه می‌کند. ناگهان شاخه‌های درخت سیب، شکوفه باران می‌شوند. او با خرسندی به حیاط می‌دود، پابرهنه و باعجله.

بوی شکوفه‌ها، او را چنان مست کرد که از خواب برخاست. چند لحظه، هاج و واج ماند و با خود اندیشید: «معنای این خواب چیست؟»

در همین فکر بود که صدای درِ اتاق را شنید. سرش را چرخاند و همسرش را دید که با خوشحالی می‌گوید: «امرور علی‌بن‌موسی‌الرضا می‌خواهد به قم وارد شود!»

انتشارات به‌نشر کتاب ستارۀ من را در ۱۱۸ صفحه به قلم ناصر نادری و تصویرگری اسماعیل چشرخ در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. این کتاب تا سال ۱۳۹۸ به چاپ سوم رسیده است. نویسندۀ کتاب متولد سال ۱۳۴۶ و دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی است که آثار متعددی به‌خصوص برای کودکان به رشتۀ تحریر در آورده است. از کتاب‌های وی می‌توان به این آثار اشاره کرد: برکۀ آفتاب، آواز گنجشک‌ها، بوی سیب، پنجره‌های آسمانی (زندگی پیامبران در قرآن) و پرسش‌های من دربارۀ خدا.

 
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۰۲

در هفتادوچهارمین دفتر از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی که ویژۀ تاریخ و سیرۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام منتشر شده است به ۸۴ پرسش از زندگی حضرت پاسخ داده شده می‌شود. این کتاب در شش فصل تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، «سؤال» همواره در ذهن انسان وجود داشته است و پرسش‌گری پدیده‌ای است که پیشرفت دانش بشری را به‌همراه داشته است. پویایی جامعه در گرو پرسش‌های حقیقت‌طلبانه و پاسخ‌های خردورزانه است. پاسخ‌گویی صبورانه دربرابر سؤال‌های دینی جوانان، ضمن افزایش اطلاعات آنها می‌تواند زمینۀ شبهه‌ها را نیز از بین ببرد.

در هفتادوچهارمین دفتر از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی که ویژۀ تاریخ و سیرۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام منتشر شده است به ۸۴ پرسش از زندگی حضرت پاسخ داده شده می‌شود. این کتاب در شش فصل تدوین شده است: فصل اول «شخصیت امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل دوم «سیرت امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل سوم «باورها از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل چهارم «رفتارها از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل پنجم «احکام از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)» و فصل ششم «پیام‌های امام رضا (علیه‌السلام)». در فصل نخست با موضوعات مختلفی ازجمله ولادت، کنیه، علت و شیوۀ شهادت و روزشمار زندگی حضرت آشنا می‌شویم. فصل دوم به موضوعاتی همچون معاشرت کریمانه، جایگاه علمی، اُنس با قرآن و راز پذیرش ولایتعهدی می‌پردازد. در فصل سوم، توحید، نبوت، عدل، امامت، جایگاه عترت، وقت ظهور و... بیان می‌شود. توکل، یادگیری معارف، ملاک ارزش‌گذاری و نیکی به والدین ازجمله موضوعاتی است که در فصل چهارم به آنها پرداخته می‌شود. حلال و حرام الهی، حکمت نماز، چرایی وضو، حکمت حج و احکام دیگر نیز موضوعات فصل پنجم را شامل می‌شود. فصل ششم نیز به پیام‌های حضرت اشاره دارد.

در صفحۀ ۳۷ کتاب با موضوع معاشرت کریمانه چنین آمده است:

حضرت رضا علیه‌السلام در برخورد با دیگران چه سبکی داشتند؟ از اخلاق کریمانۀ آن بزرگوار یاد کنید.

نوع برخورد و معاشرت پسندیدۀ امام به‌گونه‌ای بود که بدون استثنا، در دل‌های مردم نفوذ فراوان داشتند. همواره متبسم و خوش‌رو بودند و می‌فرمودند: «عیسی علیه‌السلام می‌گریست و می‌خندید؛ ولیکن یحیی علیه‌السلام می‌گریست و نمی‌خندید. سیرۀ عیسی علیه‌السلام نیکوتر است».

امام در معاشرت نیکو، سرآمد و مثال‌زدنی بودند. ابراهیم‌بن‌عباس می‌گفت: «امام رضا علیه‌السلام با سخن هرگز به هیچ‌کس جفا نکرد و کلام کسی را نبرید تا مگر شخص از گفتن بازایستد. حاجتی را که می‌توانست برآورده سازد، رد نمی‌کرد. پاهایش را دراز نمی‌کرد و هرگز روبه‌روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی‌داد و هیچ‌کس از غلامان و خادمان خود را دشنام نمی‌داد. هرگز آب دهان بر زمین نمی‌افکند و در خنده‌اش قهقهه نمی‌زد؛ بلکه تبسم می‌نمود».

این کتاب در ادارۀ مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهیه و تنظیم شده و محقق ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی مسئولیت پاسخ‌دهی به سؤال‌های این اثر را برعهده داشته و دفتر نشر معارف در سال ۱۳۹۷ آن را منتشر کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۰۰

کتاب حاضر سیزدهمین کتاب از سلسله کتاب‌های راه زندگی است که به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام اختصاص دارد. بنای نویسنده در این اثر، گزینش احادیثی کوتاه و اغلب اخلاقی و کاربردی بوده است تا هم به‌خاطرسپردن آنها آسان‌تر باشد و هم حجم کتاب زیاد نشود. این احادیث در چهل موضوع دسته‌بندی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سخنان بزرگان بهترین توشه برای زندگی دنیوی و اخروی است. ناب‌ترین حکمت‌ها را می‌توان در کلام پیشوایان دینی یافت. بهره‌گیری از میراث معنوی که از اهل بیت علیهم‌السلام برای ما به یادگار مانده است، ضامن سعادت انسان‌هاست.

خفقان حاکم در دوران امام هادی علیه‌السلام، محدودیت‌هایی را نسبت به آن امام و شیعیان حضرت به‌همراه داشت و سبب شد احادیث کمتری از آن حضرت در مقایسه با سایر امامان در دست آیندگان باشد. در عین حال، احادیثی که از آن حضرت به ما رسیده است، گنجینه‌ای غنی از معارف الهی محسوب می‌شود.

کتاب حاضر سیزدهمین کتاب از سلسله کتاب‌های راه زندگی است که به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام اختصاص دارد. بنای نویسنده در این اثر، گزینش احادیثی کوتاه و اغلب اخلاقی و کاربردی بوده است تا هم به‌خاطرسپردن آنها آسان‌تر باشد و هم حجم کتاب زیاد نشود. این احادیث در چهل موضوع دسته‌بندی شده‌اند. تعدادی از موضوعات احادیث برگزیدۀ کتاب حکمت‌های نقوی از این قرار است: بازار دنیا، گوهر اطاعت از خدا، زیان خودپسندی، تربیت نفس، اخلاق عملی، انتقاد پذیری، معیار سنجش مردم، در آستانۀ مرگ و آخرت‌گرایی.

در ص 26 و 27 کتاب ذیل عنوان «خوبی، جواب خوبی» آمده است:

«هر کس دوستی و نظر خود را برای تو هزینه کند، تو هم فرمانبرداری خود را برای او خرج نما» (تحف‌العقول، ص 483). در مَثَل‌ها آمده است: برای کسی بمیر که برایت تب کند. یعنی میزان تلاش و خدمت و گذشت و فداکاری انسان نسبت به دیگری، باید متناسب با محبت و صداقت او باشد. اگر کسی منافقانه اظهار دوستی کند، نباید ساده‌لوحی کرد و اسرار خود را به او گفت و با او طرح دوستی ریخت. سعدی می‌گوید: «دنیا خوش است و مال عزیز است و تن شریف * لیکن رفیق، بر همه چیزی مقدم است». البته رفیقی که همدل و صادق و خیرخواه باشد. مفهوم سخن امام هادی علیه‌السلام این است که اگر کسی هم نسبت به تو محبت و مهرورزی داشت، هم فکر و نظر خود را دربارۀ تو و به سود تو به کار گرفت و با تو همفکر و همدل بود، قدر این دوستی را بدان، تو هم در خدمت و اطاعت او باش و با او در ستیز و مخالفت وارد مشو.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسندۀ کتاب، متولد سال 1331 شهرستان سراب و از چهره‌های فرهنگی حوزوی محسوب می‌شود که آثار متعددی از ایشان منتشر شده است مانند آشنایی با اسوه‌ها، آشنایی با علوم قرآن، اخلاق معاشرت، فرهنگ عاشورا و تاریخ سیاسی ائمه. مؤسسۀ به‌نشر این اثر استاد را برای نخستین بار در سال 1390 در 92 صفحه منتشر کرد که تا سال 1398 به چاپ چهارم رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۹

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» است که زندگی و زمانۀ حضرت شاهچراغ علیه‌السلام را براساس منابع متعدد بررسی کرده است. کتاب حاضر در پنج فصل تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،  زوایای پنهان بی‌شماری در زندگی امامزادگان سلام‌الله علیهم اجمعین وجود دارد که ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی دورانی است که در آن می‌زیسته‌اند. چنانچه این دوران به‌درستی تبیین شود، ازطرفی معرفت جامعه را به حقایق و منزلت آن بزرگواران افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، ابعاد نوینی از تاریخ زندگانی ائمۀ اطهار علیهم‌السلام را آشکار می‌کند. زندگانی احمدبن‌موسی علیه‌السلام یکی از آنهاست.

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» است که زندگی و زمانۀ حضرت شاهچراغ علیه‌السلام را براساس منابع متعدد بررسی کرده است. کتاب حاضر در پنج فصل با عناوین «فارس در پیوند با اسلام»، «زندگی و زمانۀ احمدبن‌موسی علیه‌السلام پیش از ورود به ایران»، «امامت در میان فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام»، «هجرت امامزادگان به ایران» و «آرامگاه احمدبن‌موسی علیه‌السلام در شیراز» تدوین شده است. فصل نخست، به موضوعات ایرانیانِ یکتاپرست، سلمان فارسی و گزینش اسلام و گسترش اسلام در ایران می‌پردازد. نسب و فضائل احمدبن‌موسی علیه‌السلام و قیام ابوالسرایا ازجمله موضوعات فصل دوم کتاب است. فصل سوم به موضوعاتی از این دست اشاره دارد: علل جانبداری از امامت احمدبن‌موسی علیه‌السلام و ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام. در فصل بعدی علل هجرت احمدبن‌موسی علیه‌السلام به ایران، جغرافیای تاریخی فارس، قیام احمدبن‌موسی علیه‌السلام و برادرانش و... شرح داده شده است. موضوعات مدفن و تاریخ آرامگاه احمدبن‌موسی علیه‌السلام مباحث آخرین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است.

در صفحۀ ۴۸ کتاب با عنوان علل هجرت احمدبن‌موسی علیه‌السلام به ایران چنین آمده است:

در اواخر قرن دوم و آغاز قرن سوم دلیل مهمی که می‌توان برای مهاجرت سادات و امامزادگان به ایران برشمرد، ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران و ماجرای ولیعهدی در سال ۲۰۱ ق است. در میان سال‌های پس از ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران تا شهادت ایشان، ما شاهد ورود سادات و امامزادگانی هستیم که از راه‌های مختلف و به شوق دیدن امام رضا علیه‌السلام به ایران مهاجرت کردند.

جلیل عرفان‌منش، نویسندۀ کتاب، متولد سال ۱۳۳۹ در شیراز و دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است. نگارش فیلم‌نامه سینمایی روز موعود، سریال آفتاب و زمین، مستند داستانی روایت انقلاب، انیمیشن سینمایی پا به پای آفتاب و تألیف کتاب‌های با امام رضا علیه‌السلام از مدینه تا مرو و کوروش و بازیابی هویت ملی بخشی از فعالیت‌های وی به‌شمار می‌رود. کتاب «مهاجران موسوی» وی در هفتمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی حائز رتبۀ دوم شد. کتاب شاهچراغ علیه‌السلام را دفتر پژوهش‌های فرهنگی در ۱۰۰ صفحه در سال ۱۳۹۲ منتشر و در سال ۱۳۹۸ تجدید چاپ کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۸